Frågor och svar

Du är här:

har du någon fråga eller fundering?

Här har vi samlat alla vanliga frågor och saker ni lätt kan avhjälpa på egen hand.


Hittar ni inte svaret här är ni varmt välkomna att höra av er till vår kundtjänst så hjälper vi er.


Kundtjänst

Telefon: 0504-440 440

E-post: kundtjanst@tibroenergi.se


Stadsnätet - Bredband & Digital-TV

  • Hur säger jag upp min bredbands- eller TV-tjänst?

    Behöver du av någon anledning säga upp din tjänst görs detta via mejl till 

    bredband@tibroenergi.se.


    Ange namn och adress där tjänsten är verksam samt om du önskar specifikt frånkopplingsdatum.

    Din uppsägningstid är 30 dagar från ankommen uppsägning.

    KONTAKTA OSS
  • Hur beställer jag en bredbands- eller TV-tjänst?

    Här hittar du all info och beställer din tjänst.

    BESTÄLL TJÄNST HÄR
  • Jag skall gräva på min tomt, vad behöver jag tänka på?

    När spaden eller skopan ska ner i marken behöver du kolla upp innan vad som kan finnas där under. På Ledningskollen får du hjälp med detta.


    Ledningskollen är en gratis webbtjänst som du kan använda för att till exempel:

    • Få reda på var ledningar och annan infrastruktur finns
    • Skydda ledningar mot avgrävningar
    • Förenkla och samordna grävarbeten
    TILL LEDNINGSKOLLEN
  • Varför ska jag ansluta till fibernätet?

    Få tillgång till ett snabbt och stabilt bredband, TV och underhållning via internet.

    Fiberanslutningen är en god investering och fastighetens värde ökar.


    Styrning av smarta hem underlättas. Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt och med fiber är du förberedd att klara de nya kraven.


    Digitala tjänster är viktiga, både för privata och offentliga aktörer, en snabb uppkoppling via fibernätet är den överföringshastighet som ger den största tillförlitligheten.

  • Min bredbandshastighet är låg, vad kan jag göra själv?

    Du kan testa att koppla en dator direkt in i någan av de fyra portar som finns på fibermodemet.


    Prova några olika mätsidor på webben för att se din korrekta hastighet. Tänk på att Wi-Fi kan påverka ditt mätresultat då det kan vara känsligt för störningar.


    Om mätningen visar en bra hastighet på ovanstående tester med direktkopplad dator men inte när det är kopplat via routern är det troligt att routern kan behöva uppdateras med senaste mjukvaran.

  • Hur optimerar jag min internetanslutning?

    Placera routern centralt.

    För bästa täckning bör din router placeras centralt i hemmet och inte bakom möbler eller i skåp. Det minskar störningar och säkerställer att signalen når alla rum.


    Uppdatera din utrustning

    Se till att din router och andra nätverksenheter är uppdaterade med den senaste programvaran. En äldre router kan påverka både hastighet och stabilitet.


    Använd kabelanslutning för viktiga enheter

    Om möjligt, anslut stationära datorer, spelkonsoler eller smarta TV-apparater direkt till routern med nätverkskabel. Det ger en stabilare och snabbare anslutning än Wi-Fi.

  • Hur kan jag minimera störningar för min router?

    Andra elektroniska apparater, som mikrovågsugnar och trådlösa telefoner, kan störa din Wi-Fi-signal. Försök hålla dessa apparater borta från routern.


    I tätbebyggda områden kan många routrar vara inställda på samma kanal, vilket kan orsaka störningar. Du kan logga in på routerns inställningar och välja en mindre använd kanal för att förbättra hastigheten.

  • Hur håller jag min router fräsch?

    • Starta om routern regelbundet.
    • En enkel omstart av routern då och då kan lösa många problem och förbättra prestandan.
    • Kontrollera kablar och anslutningar.
    • Om du upplever problem med anslutningen, kontrollera att alla kablar och anslutningar till din router och fiberuttag är ordentligt inkopplade och inte skadade.

Elnät

  • Jag ska flytta, vad behöver jag göra?

    Du skall alltid anmäla in-och utflyttning till Tibro Energi AB senast 30 dagar innan flyttlasset går, för att vara säker på att ha el när du flyttar in.


    För dig som bor utanför Tibro Energis nätområde, men har oss som elhandelsbolag, måste du anmäla flytten även till din Nätägare. Debiteras du vatten/avlopp, fjärrvärme eller bredband skall du också anmäla din flytt till oss.

    TILL FLYTTANMÄLAN
  • Dödsbo, vad händer med elen?

    Vi förstår att du som närstående har många ärenden att hantera när din närstående har gått bort.


    Vi hjälper er med de aktuella avtalen men behöver få kännedom om bortgången. Meddela vår kundtjänst via mejl eller telefon.

  • VAD ÄR SKILLNADEN PÅ ELNÄT OCH ELHANDEL?

    Elnät är ledningarna som transporterar elen. Nätbolaget, Tibro Elnät AB, äger elnätet. Nätbolaget äger din elmätare, underhåller ledningar och ansvarar för att elen levereras till rätt plats. Vilket nätbolag du har styrs av var du bor.


    Elhandelsbolaget levererar och säljer elen till dig. Det är elhandelsbolaget du kan teckna avtal med. Du väljer själv elleverantör, vi på Tibro Energi är gärna ditt lokala val!

  • Kan jag lita på elmätaren?

    I 99 procent av fallen går elmätaren till kundens förmån. Om du ändå misstänker att det är fel på elmätaren kan vi skicka den på kontroll till en auktoriserad verkstad. Om elmätaren är felfri får du betala kostnaden för den utförda kontrollen.

  • Elavbrott - Vad kan jag göra själv?

    • Kontrollera om jordfelsbrytare har löst ut.
    • Kontrollera och byt ut dina huvudsäkringar på mätartavla eller i mätarskåpet.
    • Om alla säkringar är hela och felet inte är i din anläggning kontakta oss.

Elhandel

  • Hur tecknar jag ett elavtal hos Tibro Energi?

    Kontakta vår kundtjänst via formuläret, alternativt genom mail eller telefon, så hjälper vi dig.

    TILL FORMULÄRET
  • Varför ska jag teckna ett avtal?

    För dig som inte aktivt valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elleverantör och du debiteras ett anvisat pris. 


    I Tibro kommun är Tibro Energi AB anvisningsleverantör. Ett anvisningsavtal är oftast dyrare än ett tecknat elavtal och du kan själv inte påverka din kostnad.

  • Vad är ett anvisningspris?

    Det anvisade elpriset gäller för dig som inte aktivt valt att ingå avtal om elpris. 


    I Tibro kommun är Tibro Energi AB anvisningsleverantör. Ett anvisningspris är oftast dyrare än ett tecknat elavtal och du kan själv inte påverka din kostnad.


    Kontakta oss så hjälper vi dig att påverka din elkostnad.

  • Hur vet jag om mitt elhandelsavtal löpt ut?

    På Mina sidor hittar du ditt aktuella avtal. Du loggar in med kundnummer och lösenord (dina sista 4 siffror i personnumret för den som står för avtalet).


    Har du avtal med Tibro Energi AB så skickar vi ut ett nytt avtalsförslag till dig i god tid innan ditt tidigare avtal löper ut.


    Det nya avtalsförslaget skickas digitalt eller med post, om du inte fått något avtal ber vi dig i förstahand att titta i din mailkorg innan du ringer in till oss.

  • Ska jag välja fast eller rörligt avtal?

    Ett fastprisavtal garderar dig mot prissvängningar av elpriset och du betalar alltid samma pris per kWh så långt som din valda bindningstid sträcker sig. Dessa erbjuds i form av ett, två alternativt tre års bindningstid.


    Ett rörligt börsprisavtal följer priset på den nordiska elbörsen. Detta betyder att det finns en variation i vad du betalar för din kWh. Både högre och lägre pris för din kWh förekommer i jämförelse med ett fastprisavtal.


    Ett rörligt timbaserat avtal speglar din egen elanvändning och kan vara ett alternativ för dig som medvetet vill kunna styra din elanvändning. Du hittar elpriset för dygnets alla timmar på NordPool.

    TILL NORDPOOL
  • Hur styrs elpriset?

    Med en växlande elmarknad kan det vara svårt att förstå hur elpriset styrs. Elpriset är beroende av en rad faktorer såsom hur ditt elhandelsbolag köper el på elbörsen som heter Nord Pool, samt elnätsavgiften som bestäms beroende på hur elen transporteras till ditt hem.


    Utöver geografi påverkas ditt elpris även av energiskatt och moms. Elpriser påverkas även av allt från väderförhållanden till tillgången av diverse energikällor. Blåser det mycket kan elen bli billigare, precis som det kan bli dyrare om det är extra torrt och vattnet till vattenkraften inte fylls på. Olika säsonger påverkar också elpriset eftersom man i regel förbrukar mer el under vintern och mindre el under sommaren.

Vanliga frågor om mikroproduktion

  • Vem är mikroproducent?

    Du som på egen hand producerar förnybar el i liten skala är en mikroproducent. Detta ofta i form av solcellsanläggning.

  • Hur får jag betalt för det som jag producerar?

    På din ordinarie faktura finner du en minuspost för den produktion som gått ut på elnätet. Summan dras av som ett tillgodo för det som du behöver köpa in.

  • Hur blir man Mikroproducent?

    Steg ETT är att kontakta en auktoriserad elinstallatör. Denne sköter kontakten med oss i form av föranmälan som sedan godkänns genom ett medgivande till anslutning av en produktionskälla. Installatören kan nu genomföra installationen.

  • Moms och mikroproduktion, hur fungerar det?

    Läs mer här om vad du behöver tänka på och vad som gäller när du har en mikroproduktionsanläggning.

    LÄNK TILL SKATTEVERKET

VA & Fjärrvärme

  • Vart vänder jag mig för frågor om kommunalt vatten och avlopp?

    Tibro energi utför fakturering för vatten och avlopp på uppdrag av Tibro Kommun. För specifika frågor som rör ditt vatten eller avlopp ber vi er att kontakta kommunen i första hand.


    Till kontaktcenter kan du vända dig med alla frågor som rör kommunen.

    Tel. 0504-18000.

    RING KONTAKTCENTER

fakturafrågor

  • Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har autogiro?

    Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så kan du kontakta din bank för att få reda på orsaken.


    Om du nyligen anmält dig för autogiro kan orsaken vara att anmälan inte har blivit godkänd än. Så länge din faktura är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala den manuellt.

  • Jag har e-faktura. Varför får jag mail?

    Har du e-faktura idag så får du mailavisering om din faktura från Billogram. Du som kund får informationen om att fakturan är skapad och att den är på väg till din bank. Fakturan dyker upp i banken inom 2 dagar från att den skickats. Du får också avisering om att fakturan förfaller om du missat att godkänna din betalning. Vi skickar även ut en avisering samma dag som vi tagit emot din betalning.

  • Hur ser jag min förbrukning på fakturan?

    Öppna din webbfaktura som PDF, du ser nu din specifikation innehållande förbrukning.

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura?

    Om du inte betalar din faktura i tid får du en påminnelse, där det utgår en påminnelseavgift. Om du inte betalar efter påminnelsen, kan du få ett inkassokrav. Inkassokravet kommer från vår samarbetspartner Gothia Inkasso.


    Får du ett krav från Gothia Inkasso är det dit du i första hand vänder dig om du har frågor.

  • På vilka olika sätt kan jag få min faktura?

    E-Post

    När du väljer E-postfaktura skickas din faktura till din e-postadress som du uppgett till oss. 


    SMS

    Ett sms ankommer med en länk till din faktura.


    E-faktura

    Ansök om e-faktura direkt hos din internetbank. Ansökan skall kopplas mot bg 5732-2802 som gäller betalning med e-faktura. 


    Autogiro

    Med autogiro görs en automatiskt betalning från ditt konto.


    SVE-Faktura

    För företag och offentlig förvaltning erbjuder vi även Svefaktura. Anmäl ditt intresse till kundtjänst tel: 0504-440 440 eller kundtjanst@tibroenergi.se.


    Du väljer något av följande betalsätt för att betala din faktura:

    Bankgiro 5732-2596

    swish

    autogiro