El
Elnät, Elhandel, Mikroproduktion och flytthjälp
Du är här:
Vad vill du ha hjälp med?
Vanliga frågor om el
Jag ska flytta, vad behöver jag göra?
TILL FLYTTANMÄLANDu skall alltid anmäla in-och utflyttning till Tibro Energi AB senast 30 dagar innan flyttlasset går, för att vara säker på att ha el när du flyttar in.
För dig som bor utanför Tibro Energis nätområde, men har oss som elhandelsbolag, måste du anmäla flytten även till din Nätägare. Debiteras du vatten/avlopp, fjärrvärme eller bredband skall du också anmäla din flytt till oss.
Dödsbo, vad händer med elen?
Vi förstår att du som närstående har många ärenden att hantera när din närstående har gått bort. Vi hjälper er med de aktuella avtalen men behöver få kännedom om bortgången.
Meddela vår kundtjänst via mejl eller telefon.
VAD ÄR SKILLNADEN PÅ ELNÄT OCH ELHANDEL?
Elnät är ledningarna som transporterar elen. Nätbolaget, Tibro Elnät AB, äger elnätet. Nätbolaget äger din elmätare, underhåller ledningar och ansvarar för att elen levereras till rätt plats. Vilket nätbolag du har styrs av var du bor.
Elhandelsbolaget levererar och säljer elen till dig. Det är elhandelsbolaget du kan teckna avtal med. Du väljer själv elleverantör, vi på Tibro Energi är gärna ditt lokala val!
HUR TECKNAR JAG ETT ELAVTAL HOS TIBRO ENERGI?
TILL FORMULÄRETKontakta vår kundtjänst via formuläret, alternativt genom mail eller telefon, så hjälper vi dig.
VARFÖR SKA JAG TECKNA ETT AVTAL?
För dig som inte aktivt valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elleverantör och du debiteras ett anvisat pris.
I Tibro kommun är Tibro Energi AB anvisningsleverantör. Ett anvisningsavtal är oftast dyrare än ett tecknat elavtal och du kan själv inte påverka din kostnad.